Thursday, August 28, 2014

RPH Minggu Ke-34

Rancangan Pelajaran Harian ~  18 - 22 Ogos 2014




Tarikh 18 Ogos 2014 (Isnin)
Minggu 34
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional Seni Tembikar
Unit Pembelajaran
  • Seni Tembikar
    • Tembikar Sayong
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. menyatakan ciri-ciri, reka bentuk dan motif pada tembikar labu sayong dengan betul.
  2. menerangkan teknik pembakaran labu sayong secara tradisional dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visual.
Prosedur
  1. Guru memperkenalkan topik pembelajaran dengan menunjukkan contoh karya tembikar dalam buku.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat dan menyatakan ciri-ciri reka bentuk serta teknik pembakaran tembikar.
  4. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Tembikar
Bahan: Contoh tembikar
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kemasan dan penghargaan karya tembikar.
Refleksi Murid berupaya menyatakan ciri-ciri, reka bentuk dan motif pada tembikar labu sayong serta teknik pembakarannya dengan betul.

Tarikh 18 Ogos 2014 (Isnin)
Minggu 34
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
  • Ukiran Kayu
      • Bentuk Silat Bunga
    • Alat ukiran kayu
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan jenis-jenis silat bunga serta alatan ukiran kayu dengan betul.
  2. Melukis jenis-jenis silat bunga dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh produk ukiran kayu.
  2. Guru memperkenalkan tajuk silat bunga ukiran kayu.
  3. Murid diminta untuk membaca dan memahami kandungan pelajaran.
  4. Guru menerangkan isi pelajaran.
  5. Murid diminta untuk melukis jenis-jenis silat bunga ukiran kayu.
  6. Rumusan pelajaran dengan sesi soal jawab.
Keperluan Alat: Pisau wali.
Bahan: Contoh ukiran kayu.
Media: Kraf tangan
Rujukan: Fokus PSV SP terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid berupaya menyatakan jenis-jenis alatan dalam ukiran kayu serta mampu melukis silat-silat bunga berdasarkan contoh dengan baik.

Tarikh 19 Ogos 2014 (Selasa)
Minggu 34
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional Seni Tembikar
Unit Pemlajaran
  • Seni Tembikar
    • Tembikar Mambong
    • Tembikar Terenang
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. menyatakan ciri-ciri, reka bentuk dan motif pada tembikar mambong dan terenang dengan betul.
  2. menerangkan teknik penghasilan tembikar mambong dan terenang dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visual
Prosedur
  1. Guru memperkenalkan topik pembelajaran dengan menunjukkan contoh karya tembikar dalam buku.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat dan menyatakan ciri-ciri reka bentuk dan motif serta teknik pembakaran tembikar.
  4. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Kraf tembikar
Bahan: Contoh hasil karya tembikar.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Menghargai nilai keindahan dan keistimewaan seni kraf tangan tempatan.
Refleksi Kebanyakan murid berupaya menerangkan motif hiasan serta proses penghasilan tembikar dengan baik.

Tarikh 20 Ogos 2014 (Rabu)
Minggu 34
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pemlajaran Lukisan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan pensil berhal-bendakan alam benda dengan baik dan kualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menyusun hal benda di atas meja.
  2. Guru memberikan arahan.
  3. Murid diminta untuk memulakana aktiviti melukis.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Alam benda.
Media: Lukisan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dalam aktiviti amali melukis. Hasil kerja murid adalah memuaskan. Masih terdapat ramai murid yang belum siap lukisannya, dan akan bersambung dalam kelas pada hari Khamis.

Tarikh 20 Ogos 2014 (Rabu)
Minggu 34
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional Seni Tembikar
Unit Pembelajaran
  • Seni Tembikar
    • Tembikar Sarawak
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. menyatakan ciri-ciri, reka bentuk dan motif pada tembikar Sarawak dengan betul.
  2. menerangkan teknik penghasilan tembikar  Sarawak dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visual.
Prosedur
  1. Guru memperkenalkan topik pembelajaran dengan menunjukkan contoh karya tembikar dalam buku.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat dan menyatakan ciri-ciri reka bentuk dan motif serta teknik pembakaran tembikar.
  4. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Kraf tembikar
Bahan: Contoh hasil karya tembikar.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Menghargai nilai keindahan dan keistimewaan seni kraf tangan tempatan.
Refleksi Kebanyakan murid berupaya menerangkan motif hiasan serta proses penghasilan tembikar dengan baik.

Tarikh 21 Ogos 2014 (Khamis)
Minggu 34
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan pensil berhal-bendakan alam benda dengan baik dan kualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menyusun hal benda di atas meja.
  2. Guru memberikan arahan.
  3. Murid diminta untuk menyambung aktiviti melukis.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan hasil lukisan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Alam benda.
Media: Lukisan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama, berdisiplin dan apresiasi.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dalam aktiviti amali. Hasil lukisan adalah baik.

Tarikh 21 Ogos 2014 (Khamis)
Minggu 34
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional~Tembikar
Unit Pembelajaran
  • Seni Tembikar
    • Teknik picit
    • Teknik lingkaran
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan dua karya seni tembikar teknik picit dan lingkaran dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan tembikar.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh karya tembikar teknik picit dan lingkaran.
  2. Guru membuat demonstrasi membentuk tembikar.
  3. Murid diminta untuk menghasilkan tembikar berdasarkan langkah-langkah yang ditunjukkan.
  4. Persembahan hasil karya tembikar.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau, dawai, penggelek, pelarik dan span.
Bahan: Contoh hasil tembikar.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama, kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan minat dan berupaya menghasilkan seni tembikar dengan baik.

Tarikh 22 Ogos 2014 (Jumaat)
Minggu 34
Catatan Tiada kelas
 

No comments:

Post a Comment