Wednesday, July 31, 2013

RPH Minggu Ke - 30

Rancangan Pelajaran Harian ~  22 - 26 Julai 2013




Tarikh 22 Julai 2013 (Isnin)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Reka Hiasan Dalaman
Unit Pembelajaran
  • Lukisan Isometrik
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan Isometrikbagi ruang kediaman berdasarkan contoh yang diberi dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh-contoh lukisan isometrik melalui tayangan LCD.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk memulakan lakaran dan lukisan berdasarkan contoh gambar yang diberi.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan karya lukisan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: LCD Projektor.
Bahan: Contoh lukisan isometrik.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Penghargaan terhadap nilai estetik rekaan hiasan dalaman.
Refleksi Majoriti murid berupaya menghasilkan lukisan Isometrik dengan baik dan berkualiti.

Tarikh 22 Julai 2013 (Isnin)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan - Ujian Pertengahan Penggal 2
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan pensil berhal-bendakan alam benda dengan baik dan kualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan lukisan.
Prosedur
  1. Guru menyusun hal benda di atas meja.
  2. Guru memberikan arahan.
  3. Murid diminta untuk memulakana aktiviti melukis.
  4. Guru memantau dan mengawas.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Alam benda.
Media: Lukisan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dalam aktiviti amali melukis. Hasil kerja murid adalah memuaskan. Masih terdapat murid yang lemah dari segi kemahiran asas melukis.

Tarikh 23 Julai 2013 (Selasa)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Kertas Teori Seni Visual 2611/1
Unit Pemlajaran
  • Ujian Pertengahan Penggal Ke-2 (Kertas Model SPM)
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan daripada 25 soalan objektif yang dikemukakan dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Ujian Pertengahan Penggal 2
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas soalan.
  2. Murid diminta untuk memjawab soalan ujian.
  3. Guru memantau dan mengawas.
  4. Perbincangan kehendak soalan dan jawapan.
  5. Rumusan pelajaran
Keperluan Alat: Tulis.
Bahan: Kertas soalan.
Rujukan: Fokus PSV SP terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan kejujuran.
Refleksi Majoriti murid memahami kehendak soalan dan berupaya menjawab soalan dengan betul. Namun pada keseluruhan, keputusan adalah sederhana.
.
Tarikh 23 Julai 2013 (Selasa)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Reka Hiasan Dalaman
Unit Pemlajaran Ujian Pertengahan Penggal 2
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan perspektif hiasan dalaman ruang tertentu dengan baik dan kualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru memberikan soalan ujian dan arahan.
  2. Murid diminta untuk memulakana aktiviti melukis.
  3. Guru memantau dan mengawas.
  4. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: Lukisan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama, kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dalam aktiviti amali melukis. Hasil lukisan murid adalah baik.

Tarikh 24 Julai 2013 (Rabu)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
  • Ukiran Kayu
    • Sejarah seni ukiran di Malaysia
    • Aplikasi seni ukiran
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan secara ringkas sejarah seni ukiran di Malaysia.
  2. Meneliti contoh-contoh aplikasi seni ukiran pada bahagian rumah dan barangan kegunaan harian.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh produk ukiran kayu.
  2. Guru memperkenalkan tajuk perbincangan.
  3. Murid diminta untuk membaca dan memahami kandungan pelajaran.
  4. Guru menerangkan isi pelajaran.
  5. Perbincangan berdasarkan buku rujukan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau wali.
Bahan: Contoh ukiran kayu.
Media: Kraf tangan
Rujukan: Fokus PSV SP terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid mengetahui perkembangan sejarah seni kraf ukiran di Malaysia serta berupaya menyatakan contoh-contoh aplikasi seni ukiran pada bahagian rumah dan barangan kegunaan harian.

Tarikh 24 Julai 2013 (Rabu)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Reka Landskap Persekitaran
Unit Pembelajaran Landskap Persekitaran
  • Pengenalan
  • Faktor penting dalam seni reka landskap persekitaran
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menerangkan faktor penting dalam seni reka landskap persekitaran dengan memberikan contoh yang sesuai.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh produk reka bentuk landskap.
  2. Guru memperkenalkan topik perbincangan serta menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi pelajaran.
  4. Sesi soal-jawab.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh reka bentuk landskap persekitaran.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Menghargai nilai keindahan alam.
Refleksi Murid menunjukkan minat serta berupaya menyatakan isi pelajaran dengan betul. Namun masih terdapat segelintir murid yang lemah. 

Tarikh 25 Julai 2013 (Khamis)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
  • Ukiran Kayu
    • Sejarah seni ukiran di Malaysia
    • Aplikasi seni ukiran
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan secara ringkas sejarah seni ukiran di Malaysia.
  2. Meneliti contoh-contoh aplikasi seni ukiran pada bahagian rumah dan barangan kegunaan harian.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh produk ukiran kayu.
  2. Guru memperkenalkan tajuk perbincangan.
  3. Murid diminta untuk membaca dan memahami kandungan pelajaran.
  4. Guru menerangkan isi pelajaran.
  5. Perbincangan berdasarkan buku rujukan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau wali, pisau ukir.
Bahan: Contoh ukiran kayu.
Media: Kraf tangan
Rujukan: Fokus PSV SP terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid mengetahui perkembangan sejarah seni kraf ukiran di Malaysia serta berupaya menyatakan contoh-contoh aplikasi seni ukiran pada bahagian rumah dan barangan kegunaan harian.

Tarikh 26 Julai 2013 (Jumaat)
Minggu 30
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4MPV
Masa 70 minit
Bidang Seni Reka Hiasan Dalaman
Unit Pembelajaran
  • Lukisan Isometrik
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan Isometrikbagi ruang kediaman berdasarkan contoh yang diberi dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan dan menyalin nota teori seni visual.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh-contoh lukisan isometrik melalui tayangan LCD.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk memulakan lakaran dan lukisan berdasarkan contoh gambar yang diberi.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan karya lukisan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: LCD Projektor.
Bahan: Contoh lukisan isometrik.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Penghargaan terhadap nilai estetik rekaan hiasan dalaman.
Refleksi Majoriti murid berupaya menghasilkan lukisan Isometrik dengan baik dan berkualiti.

No comments:

Post a Comment