Sunday, July 7, 2013

RPH Minggu Ke - 27

Rancangan Pelajaran Harian ~  1 - 5 Julai 2013




Tarikh 1 Julai 2013 (Isnin)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan Alam Benda
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan alam benda berobjekkan peralatan pertukangan kayu dengan baik dari segi unsur struktur bentuk, ruang, warna dan perspektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan alam benda melalui tayangan projektor LCD.
  2. Guru membuat demonstrasi mewarna.
  3. Murid diminta untuk memulakan aktiviti mewarna.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan hasil lukisan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: LCD Projektor.
Bahan: Contoh lukisan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi Hasil kerja murid adalah baik. Proses mewarna hanya siap 50%. Aktiviti mewarna bersambung dalam kelas seterusnya.

Tarikh 1 Julai 2013 (Isnin)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran KRSV - Lukisan fungsi arca dalam situasi sebenar.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan yang menunjukkan situasi sebenar arca mobail digantung di pintu masuk dalam sebuah restauran dengan menarik dan berkesan.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan stituasi sebenar.
  2. Amali murid menghasilkan lukisan.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensil warna
Bahan: Contoh karya lukisan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Bertanggungjawab dan kerjasama.
Refleksi Hasil lukisan murid adalah memuaskan. Ketepatan unsur ruang dan perspektif, kadar banding serta reka letak objek dalam rstauran masih perlu ditambahbaikan.

Tarikh 2 Julai 2013 (Selasa)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Visual
Unit Pemlajaran KRSV - Lukisan alat dan bahan.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan yang berhalbendakan peralatan dan bahan yang digunakan dalam penghasilan arca mobail dengan betul serta berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan alat dan bahan.
  2. Amali murid menghasilkan lukisan.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensil warna
Bahan: Contoh karya lukisan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Majoriti murid telah memulakan proses lakaran dengan baik. Namun masih terdapat murid yang belum melengkapkan proses porfolio KRSV bagi sub tajuk sebelum aktiviti ini.
.
Tarikh 2 Julai 2013 (Selasa)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Reka
Unit Pemlajaran Reka Bentuk Industri
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menerangkan maksud reka bentuk industri dengan betul.
  2. Membezakan barangan rekaan industri baru dan barangan pengubahsuaian dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visual.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh produk rekaan industri melalui tayangan projektor LCD.
  2. Guru memperkenalkan tajuk baru.
  3. Murid diminta untuk menyalin nota.
  4. Guru menerangkan isi pelajaran.
  5. Sesi soal-jawab.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: LCD Projektor.
Bahan: Contoh produk rekaan industri.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya rekaan indusri.
Refleksi Majoriti murid berupaya menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru dengan betul.

Tarikh 3 Julai 2013 (Rabu)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Kajian Rekaan Seni Visual
  • Seni Halus - Ukiran Kayu
Unit Pembelajaran Amali menghasilkan produk ukiran.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Memulakan proses amali menghasilkan karya ukiran kayu yang bermotifkan flora dengan baik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan produk.
Prosedur
  1. Guru menerangkan dan membuat demonstrasi cara menghasilkan ukiran kayu.
  2. Amali murid menghasilkan ukiran kayu.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya ukiran.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau ukiran.
Bahan: Contoh karya ukiran kayu.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Berhati-hati dan menjaga kebersihan.
Refleksi Murid telah memulakan proses ukiran kayu setelah melakar motif pada kayu dengan berhati-hati dan baik.

Tarikh 3 Julai 2013 (Rabu)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Reka Bentuk
Unit Pembelajaran Reka Bentuk Industri
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Membezakan reka bentuk perabot, produk domestik dan kenderaan dengan betul dari segi fungsi dan penggunaan bahan dalam penghasilan.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh-contoh produk rekaan industri melalui tayangan LCD.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk membaca dan menyalin nota ringkas.
  4. Sesi soal jawab.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: LCD Projektor.
Bahan: Contoh produk reka bentuk industri.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Kerjasama dan hormat-menghormati.
Refleksi Majoriti murid menunjukkan kerjasama dan berupaya membezakan jenis-jenis rekaan industri dengan betul dari segi fungsi dan penggunaan bahan.

Tarikh 4 Julai 2013 (Khamis)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Kajian Rekaan Seni Visual
  • Seni Halus - Arca Mobail
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah arca mobail bermotifkan hidupan laut dengan menggunakan strawboard atau bahan lain berdasarkan cadangan dalam kajian dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan produk arca mobail.
Prosedur
  1. Guru menerangkan dan membuat demonstrasi cara menghasilkan arca mobail.
  2. Amali murid menghasilkan arca mobail berdasarkan cadangan dalam portfolio.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya arca.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Player, pisau, pembaris dan cutting mat.
Bahan: Dawai, benang, strawboard dan binding glue.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Bertanggungjawab, kerjasama dan berhati-hati.
Refleksi Murid berupaya melakar morif pada strawboard dan memotongnya dengan baik dan berkualiti.

Tarikh 21 Jun 2013 (Jumaat)
Minggu 27
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan4MPV
Masa70 minit
BidangReka Bentuk
Unit PembelajaranReka Bentuk Industri
Hasil PembelajaranPada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menerangkan maksud reka bentuk industri dengan betul.
  2. Membezakan barangan rekaan industri baru dan barangan pengubahsuaian dengan betul.
Aktiviti PembelajaranPembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh produk rekaan industri melalui tayangan projektor LCD.
  2. Guru memperkenalkan tajuk baru.
  3. Murid diminta untuk menyalin nota.
  4. Guru menerangkan isi pelajaran.
  5. Sesi soal-jawab.
  6. Rumusan pelajaran.
KeperluanMedia: LCD Projektor.
Bahan: Contoh produk rekaan industri.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan NilaiPenghargaan dan apresiasi karya rekaan indusri.
RefleksiMajoriti murid berupaya menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru dengan betul.

No comments:

Post a Comment