Sunday, July 21, 2013

RPH Minggu Ke - 29

Rancangan Pelajaran Harian ~  15 - 19 Julai 2013




Tarikh 15 Julai 2013 (Isnin)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Reka Hiasan Dalaman
Unit Pembelajaran
  • Pengenalan
  • Ciri-ciri hiasan dalaman
  • Aspek penting dalam hiasan dalaman
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyenarai dan menerangkan perkara penting dalam hiasan dalaman dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan dan menyalin nota teori seni visual.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh gambar hiasan dalaman melalui tayangan projektor LCD.
  2. Guru memperkenalkan isi pelajaran berdasarkan contoh gambar.
  3. Murid diminta untuk mencatat dan menerangkan isi pelajaran.
  4. Rumusan pelajaran dengan sesi soal jawab.
Keperluan Alat: LCD projektor.
Bahan: Contoh gambar hiasan dalaman
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan kesederhanaan
Refleksi Murid berupaya menyatakan maksud dan aspek penting hiasan dalaman dengan betul.

Tarikh 15 Julai 2013 (Isnin)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran KRSV - Arca Mobail
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah arca mobail yang bermotifkan hidupan laut berdasarkan cadangan dalam portfolio mengikut spesifikasi dengan baik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan produk.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh arca mobail.
  2. Amali murid menghasilkan produk
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau, pembaris, cutting mat.
Bahan: Contoh karya arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Bertanggungjawab dan berhati-hati.
Refleksi Hanya 20% murid yang dapat menyiapkan kerja produk. Selebihnya diminta untuk menyiapkan kerja di rumah. Hasil kerja produk murid adalah baik.

Tarikh 16 Julai 2013 (Selasa)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pemlajaran KRSV - Arca Mobail
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah arca mobail yang bermotifkan hidupan laut berdasarkan cadangan dalam portfolio mengikut spesifikasi dengan baik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali mnghasilkan produk.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh arca mobail.
  2. Amali murid menghasilkan produk
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau, pembaris, cutting mat.
Bahan: Contoh karya arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Hampir 50% murid berupaya menyiapkan kerja produk. Selebihnya diminta untuk menyiapkan kerja di rumah. Hasil kerja produk murid adalah baik.
.
Tarikh 16 Julai 2013 (Selasa)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Reka Hiasan Dalaman
Unit Pemlajaran Ciri-ciri Hiasan Dalaman  bagi ruang atau bilik tertentu rumah kediaman serta tempat awam.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Mengetahui serta menyatakan fungsi hiasan dalaman bagi rumah kediaman serta tempat-tampat awam dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visual
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh gambar hiasan dalaman.
  2. Guru memperkenalkan topik perbincangan serta menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi pelajaran.
  4. Sesi soal-jawab.Latihan menjawab soalan teori
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: LCD projektor.
Bahan: Contoh gambar hiasan dalaman.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama, kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid berupaya menerangkan fungsi elemen reka bentuk hiasan dalaman dengan baik.

Tarikh 17 Julai 2013 (Rabu)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran KRSV - Arca Mobail
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah arca mobail yang bermotifkan hidupan laut berdasarkan cadangan dalam portfolio mengikut spesifikasi dengan baik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan produk.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh arca mobail.
  2. Amali murid menghasilkan produk
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau, pembaris, cutting mat.
Bahan: Contoh karya arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Berhati-hati dan menjaga kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dalam aktiviti proses penghasilan produk. Hampir Kesemua murid mampu menghasilkan produk berdasarkan kajian dengan baik.

Tarikh 17 Julai 2013 (Rabu)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Reka Hiasan Dalaman
Unit Pembelajaran Lukisan Perspektif
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan perspektif (Isometrik) bagi ruang kediaman berdasarkan contoh yang diberi dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh-contoh lukisan isometrik melalui tayangan LCD.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk memulakan lakaran dan lukisan berdasarkan contoh gambar yang diberi.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan karya lukisan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: LCD Projektor.
Bahan: Contoh lukisan isometrik.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Penghargaan terhadap nilai estetik rekaan hiasan dalaman.
Refleksi Majoriti murid berupaya menghasilkan lakaran dengan baik. Aktiviti menghasilkan ton pengcahayaan serta proses mewarna bersambung sebagai kerja rumah.

Tarikh 18 Julai 2013 (Khamis)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran Kajian Rekaan Seni Visual
  • Papan Peraga
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah papan peraga berilustrasikan jus buah-buahan dan muka taip yang sesuai dengan menggunakan strawboard atau bahan lain berdasarkan cadangan dalam kajian dengan baik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan produk papan peraga.
Prosedur
  1. Guru menerangkan ciri-ciri papan peraga yang baik dan berkualiti.
  2. Amali murid menghasilkan papan peraga berdasarkan cadangan dalam portfolio.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya arca.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pisau, pembaris, cutting mat dan berus.
Bahan: Strawboard dan binding glue.
Media: Cat Akrilik.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Bertanggungjawab, kerjasama dan berhati-hati.
Refleksi Murid berupaya menghasilkan produk papan peraga mengikut spesifikasi kehendak soalan tetapi hasil produk kurang memuaskan.

Tarikh 19 Julai 2013 (Jumaat)
Minggu 29
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4MPV
Masa 70 minit
Bidang Seni Reka Hiasan Dalaman
Unit Pembelajaran
  • Pengenalan
  • Ciri-ciri hiasan dalaman
  • Aspek penting dalam hiasan dalaman
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyenarai dan menerangkan perkara penting dalam hiasan dalaman dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan dan menyalin nota teori seni visual.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh gambar hiasan dalaman melalui tayangan projektor LCD.
  2. Guru memperkenalkan isi pelajaran berdasarkan contoh gambar.
  3. Murid diminta untuk mencatat dan menerangkan isi pelajaran.
  4. Rumusan pelajaran dengan sesi soal jawab.
Keperluan Alat: LCD projektor.
Bahan: Contoh gambar hiasan dalaman
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan tolong-menolong.
Refleksi Murid berupaya menyatakan maksud dan aspek penting hiasan dalaman dengan betul.

No comments:

Post a Comment