Saturday, October 27, 2012

RPH Minggu Ke - 43

Rancangan Pelajaran Harian ~ 22 - 26 Oktober 2012




Tarikh 22 Oktober 2012 (Isnin)
Minggu 43
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5
Masa 70 Minit
Bidang Pembetulan Kertas Peperiksaan Akhir Tahun
Unit Pembelajaran
  • Kertas 1: Teori Seni
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Memahami kehendak soalan-soalan teori peperiksaan.
  2. Menyatakan jawapan peperiksaan dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan kertas peperiksaan.
Prosedur
  1. Guru memberi komen tentang keputusan peperiksaan.
  2. Guru membaca soalan kertas peperiksaan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak soalan dan jawapan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Guru memberi ganjaran kepada murid yang berjaya dalam peperiksaan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pen dan pensel
Bahan: Kertas pepriksaan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kesungguhan, kerjasama dan berterima kasih
Refleksi Keputusan murid adalah memuaskan. Majoriti murid memperolehi markah 40% hingga 60% bagi kertas teori.

Tarikh 22 Oktober 2012 (Isnin)
Minggu 43
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K3 & 5K5
Masa 70 Minit
Bidang Sumbangan Organisasi, Institusi, dan Individu terhadap Seni Visual
Unit Pembelajaran
  • Sumbangan Kumpulan, Angkatan, dan Persatuan Seni Lukis Malaysia.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. mengetahui dan menyatakan Sumbangan Kumpulan, Angkatan, dan Persatuan Seni Lukis Malaysia terhadap seni visual dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru memperkenalkan isi pelajaran dengan menunjukkan majalah-majalah seni visual.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat dan menyatakan isi pelajaran.
  4. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Majalah seni visual.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Apresiasi dan penghargaan sumbangan segala organisasi dan Angkatan seni visual.
Refleksi Murid berupaya mengikuti pembelajaran dengan baik. Murid diminta untuk membuat ulangkaji pembelajaran di rumah.
                   
Tarikh 23 Oktober 2012 (Selasa)
Minggu 43
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K3
Masa 70 Minit
Bidang Sumbangan Organisasi, Institusi, dan Individu terhadap Seni Visual
Unit Pembelajaran
  • Tokoh dan Kajian karya-karya pelukis Malaysia
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan nama, tema dan nilai yang hendak disampaikan dalam karya-karya pelukis Malaysia dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh-contoh karya pelukis Malaysia.
  2. Guru meyampaikan isi pelajaran secara perbincangan dua hala.
  3. Murid diminta untuk menghayati karya pelukis tanah air seterusnya memberikan komen dari segi tema serta nilainya.
  4. Guru mengukuhkan pandangan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh karya catan dan arca
Media: Catan
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Apresiasi karya seni catan.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dan minat dan berupaya memberi komen yang membina ke atas karya-karya seni perbincangan.

Tarikh 24 Oktober 2012 (Rabu)
Minggu 43
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pemlajaran
  • Pembetulan kertas peperiksaan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. menyatakan kelemahan dan kekuatan hasil karya lukisan peperiksaan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan kertas peperiksaan
Prosedur
  1. Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan murid.
  2. Murid diminta untuk memberi komen yang membina berdasarkan pengetahuan bahasa seni visual khususnya asas seni reka.
  3. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  4. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Tembikar
Bahan: Contoh tembikar
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Apresiasi karya seni halus.
Refleksi Murid berupaya menyatakan kelebihan dan kekurangan hasil kerja lukisan dengan baik.
 
Tarikh 24 Oktober 2012 (Rabu)
Minggu 43
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K3
Masa 70 Minit
Bidang Sumbangan Organisasi, Institusi, dan Individu terhadap Seni Visual
Unit Pembelajaran
  • Tokoh dan Kajian karya-karya pelukis Malaysia
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan nama, tema dan nilai yang hendak disampaikan dalam karya-karya pelukis Malaysia dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visaul
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh-contoh karya pelukis Malaysia.
  2. Guru meyampaikan isi pelajaran secara perbincangan dua hala.
  3. Murid diminta untuk menghayati karya pelukis tanah air seterusnya memberikan komen dari segi tema serta nilainya.
  4. Guru mengukuhkan pandangan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh karya catan dan arca
Media: Catan
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Apresiasi karya seni catan.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dan minat dan berupaya memberi komen yang membina ke atas karya-karya seni perbincangan.
.
Tarikh 25 - 26 Oktober 2012 (Khamis-Jumaat)
Minggu 43
Catatan Cuti Peristiwa &
Cuti Hari Raya Haji

No comments:

Post a Comment