Sunday, October 7, 2012

RPH Minggu Ke - 40

Rancangan Pelajaran Harian ~ 1 - 5 Oktober 2012




Tarikh 1 Oktober 2012 (Isnin)
Minggu 40
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional dan Dimensi Baru
Unit Pembelajaran
  • Seni Tembikar
    • Latihan soalan teori
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyenarai dan menerangkan perkara penting dalam hiasan dalaman dengan betul
Aktiviti Pembelajaran Latihan menjawab soalan.
Prosedur
  1. Guru mengedarkan lembaran kerja.
  2. Murid diminta untuk menjawab soalan latihan berbentuk objektif.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Sesi perbincangan kehendak soalan dan jawapan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensel
Bahan: Lembaran kerja
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin
Refleksi Murid berupaya menjawab soalan-soalan latihan dengan baik.

Tarikh 1 Oktober 2012 (Isnin)
Minggu 40
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K3 & 5K5
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghsilkan sebuah lakaran berhal-bendakan alam benda buatan manusia dengan penekanan kepada unsur bentuk dan ruang dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis dan mewarna
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan dan catan alam benda dan menerangkan teknik penghasilan dari segi media dan teknik.
  2. Murid diminta untuk memilih hal benda dan memulakan lakaran.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Murid diminta untuk menambahbaikan hasil lakaran.
  5. Persembahan hasil lakaran murid.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: Kering.
Bahan: Contoh lukisan dan catan.
Penerapan Nilai Kekemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan kometmen dan baik terhadap tugasan yang diberikan. Hasil lakaran murid adalah baik.
                   
Tarikh 2 Oktober 2012 (Selasa)
Minggu 40
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K3
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional.
Unit Pembelajaran
  • Tekat
    • Pengenalan
    • Jenis-jenis tekat
    • Motf seni tekat
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyanaraikan unsur dan bentuk motif tekatan dengan betul.
  2. Menyatakan fungsi alatan tekat dan proses penghasilan dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan gambar seni tekat.
  2. Murid diminta untuk menyatakan jenis karya seni berkenaan.
  3. Murid diminta untuk membentuk kumpulan, kemudian diberi tugasan.
  4. Murid berbincang dan guru memantau dan membimbing.
  5. Setiap kumpulan diminta untuk melaporkan hasil perbincangan tugasan.
  6. Guru mengukuhkan hasil pembentangan murid.
  7. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat:  Seni tekad.
Bahan: Contoh gambar seni tekad.
Media:  Kraf tangan.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Menghargai nilai estetik seni kraf tangan tempatan.
Refleksi Murid berupaya membentangkan hasil perbincangan dengan baik. Namun kemahiran penyampaian isi pembelajaran masih perlu ditingkatkan.

Tarikh 3 Oktober 2012 (Rabu)
Minggu 40
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K9
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional 
Unit Pemlajaran
  • Seni Batik
    • Pengenalan
    • Sejarah seni batik di Malaysia
    • Jenis-jenis batik
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Mengetahui serta menyatakan jensi-jenis batik dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visual
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh hasil kraf batik lukis.
  2. Guru memperkenalkan topik perbincangan serta menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi pelajaran.
  4. Sesi soal-jawab. 
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Seni batik seperti canting.
Bahan: Contoh hasil batik.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama, kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid berupaya menerangkan jenis-jenis batik serta fungsinya dengan betul.
 
Tarikh 3 Oktober 2012 (Rabu)
Minggu 39
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K3
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran Tenunan
  • Pengenalan
  • Jenis-jenis Tenunan
  • Motif-motif Tenunan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan jenis-jenis tenunan dengan betul.
  2. Membanding-bezakan motif-motif tenunan dengan bertul.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni visaul
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh hasil kraf tenunan.
  2. Guru memperkenalkan topik perbincangan serta menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi pelajaran.
  4. Sesi soal-jawab. 
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh tenunan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Menghargai nilai estetik seni kraf tangan tempatan.
Refleksi Murid berupaya menyatakan isi pelajaran dengan baik.
.
Tarikh 4 Oktober 2012 (Khamis)
Minggu 39
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5&5K3
Masa 70 Minit
Bidang Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran Tenunan
  • Peralatan tenunan
  • Proses penghasilan seni tenunan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Melukis dan melabel nama peralatan seni tenunan dengan betul.
  2. mneyenaraikan proses menghasilkan seni tenunan mengikut tertib dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Melukis dan mencatat.
Prosedur
  1. Guru memperkenalkan hasil pelajaran.
  2. Murid diminta untuk membaca seterusnya melukis dan melabelkan nama-nama peralatan seni tenunan.
  3. Murid diminta juga untuk menyenaraikan proses penghasilan seni tenunan.
  4. Guru memantau dan menyemak hasil kerja murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh gambar peralatan seni tenunan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dan minat dalam aktiviti pembelajaran.

Tarikh 4 Oktober 2012 (Khamis)
Minggu 40
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K9
Masa 70 Minit
Catatan Peperiksaan Akhir Tahun
  • Kertas: Sains 1
  • Masa: 0810-0925

  • Kertas: Sains 2
  • Masa: 1010-1240

Tarikh 5 Oktober 2012 (Jumaat)
Minggu 40
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K9 
Masa 70 Minit
Catatan Peperiksaan Akhir Tahun
  • Kertas: PJK
  • Masa: 0715-0815

No comments:

Post a Comment