Tuesday, May 26, 2015

RPH Minggu Ke - 20

Rancangan Pelajaran Harian ~  11 - 15 Mei 2015



Tarikh 11 Mei 2015 (Isnin)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran Seni Grafik
  • Sistem Identiti Korporat
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan ciri-ciri penting dalam sistem identiti korporat serta memberikan contoh dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh rekaan grafik identiti korporat.
  2. Guru menerangkan ciri-ciri penting dalam rekaan grafik identiti korporat.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi penting serta memberikan contoh yang sesuai.
  4. Pengukuhan dan pengkayaan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh reka bentuk grafik.
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid berupaya menyatakan ciri-ciri reka bentuk dalam sisitem korporat identiti dengan betul.

Tarikh 11 Mei 2015 (Isnin)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Arca Timbulan
  • Kajian warna arca timbulan.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan empat cadangan kajian warna arca timbulan dengan baik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Penghasilan Portfolio KRSV.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan kajian warna.
  2. Murid diarah untuk menghasilkan lakaran dan kajian warna serta mencatat gubahan warna pilihan.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan hasil karja.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Portfolio KRSV.
Bahan: Contoh lukisan kajian warna.
Rujukan: Buku Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Inovatif dan kreativiti.
Refleksi Murid menunjukkan kerjasama dalam aktiviti menghasilkan portfolio. Hasil kajian reka letak adalah baik dan menarik. 

Tarikh 12 Mei 2015 (Selasa)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Komunikasi Visual
Unit Pemlajaran Latihan topikal ~ soalan objektif.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menjawab sekurang-kurangnya 20 daripada 30 soalan objektif yang dikemukakan dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Latihan menjawab soalan teori seni.
Prosedur
  1. Guru mengedarkan buku kerja kepada murid.
  2. Guru memberi arahan latihan yang perlu dijawab.
  3. Murid diminta untuk menyalin dan menjawab soalan yang dikemukakan.
  4. Perbincangan kehendak soalan dan jawapan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh soalan objektif dan buku kerja.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama.
Refleksi Murid berupaya menjawab soalan latihan yang dikemukakan dengan baik.

Tarikh 12 Mei 2015 (Selasa)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Arca Timbulan.
  • Lukisan dua sudut pandangan yang menarik.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan arca yang menggambarkan dua sudut pandangan arca timbulan yang menarik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan portfolio KRSV.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan sudut pandanagan yang menarik.
  2. Murid diarah untuk menghasilkan lakaran.
  3. Komen daripada guru.
  4. Penambahbaikan lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Portfolio KRSV.
Bahan: Contoh lukisan.
Rujukan: Buku Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Penghargaan nilai estetika lukisan murid.
Refleksi Murid berupaya menghasilkan lukisan mengikut spesifikasi dan prosedur dengan baik.

Tarikh 13 Mei 2015 (Rabu)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Arca Timbulan.
  • Pentaksiran KRSV.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan proses penghasilan portfolio dari tajuk koleksi gambar sehingga tajuk kajian warna mengikut prosedur dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Pentaksiran KRSV secara individu.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh portfolio yang berkualiti.
  2. Murid diarah untuk menghantar portfolio untuk dinilai seorang demi seorang.
  3. Komen daripada guru.
  4. Penambahbaikan portfolio.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Portfolio KRSV.
Bahan: Contoh portfolio yang berkualiti.
Rujukan: Buku Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Penghargaan nilai estetika portfolio murid.
Refleksi Murid berupaya menghasilkan portfolio mengikut spesifikasi dan prosedur dengan baik.

Tarikh 14 Mei 2015 (Khamis)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Arca Timbulan.
  • Alat & Bahan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan berhal bendakan alat bahan dalam penghasilan arca timbulan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali menghasilkan portfolio KRSV.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan alat bahan.
  2. Guru menerangkan teknik penghasilan lukisan alat bahan berdasarkan contoh.
  3. Murid diarah untuk menghasilkan lukisan.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Portfolio KRSV.
Bahan: Contoh lukisan alat bahan.
Rujukan: Buku Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama, kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid hanya sempat menghasilkan lakaran objek alat bahan. Aktiviti lukisan realitik alat bahan akan disambung di rumah sebagai kerja rumah.

Tarikh 14 Mei 2015 (Khamis)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran Poster
  • Pengenalan
  • Struktur dan reka letak imej
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan struktur dan reka letak imej pada poster dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh-contoh rekaan poster.
  2. Murid diminta untuk menyatakan maklumat yang terdapat pada poster.
  3. Guru memperkenalkan tajuk perbincangan.
  4. Murid diminta untuk mencatat dan menyatakan isi pelajaran.
  5. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: LCD Projektor
Bahan: Contoh Poster
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Perihatin terhadap persekitaran.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan sewaktu proses pembelajaran. Nota pembelajaran telah dicatat dengan baik.

Tarikh 15 Mei 2015 (Jumaat)
Minggu 20
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5
Masa 70 Minit
Catatan Peperiksaan Penggal Pertama

Kertas : Sejarah 3
Masa : 0840-1140

No comments:

Post a Comment