Friday, March 28, 2014

RPH Minggu Ke - 12

Rancangan Pelajaran Harian ~  17 - 21 Mac 2014




Tarikh 17 Mac 2014 (Isnin)
Minggu 12
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan/Catan
  • Pembetulan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan
Prosedur
  1. Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
  2. Guru memberi komen secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
  4. Guru mengukuhkan komen murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi Murid memahami serta mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus. Murid juga menunjukkan penghargaan dan apresiasi terhadap hasil kerja rakan dengan baik.

Tarikh 17 Mac 2014 (Isnin)
Minggu 12
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan/Catan
  • Pembetulan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan
Prosedur
  1. Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
  2. Guru memberi komen secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
  4. Guru mengukuhkan komen murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi Murid memahami serta mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus. Murid juga menunjukkan penghargaan dan apresiasi terhadap hasil kerja rakan dengan baik.

Tarikh 18 Mac 2014 (Selasa)
Minggu 12
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pemlajaran Pembetulan kertas peperiksaan 1 (Teori Seni)
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan.
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
  2. Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi Murid berupaya menyatakan kehendak soalan dan jawapan yang betul berpandukan dengan buku rujukan dengan baik.

Tarikh 19 Mac 2014 (Rabu)
Minggu 12
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pemlajaran Pembetulan kertas peperiksaan 1 (Teori Seni)
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan.
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
  2. Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi Murid berupaya menyatakan kehendak soalan dan jawapan yang betul berpandukan dengan buku rujukan dengan baik.

Tarikh 19 Mac 2014 (Rabu)
Minggu 12
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Arca
  • Pengenalan & Sejarah seni arca di Malaysia
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Memahami dan mengetahui sejarah perkembangan seni arca di Malaysia dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori - menyalin nota dan perbincangan.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh karya arca.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran berdasarkan contoh arca.
  3. Murid diminta untuk menyalin nota.
  4. Penilaian melalui sesi soal jawab.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: LCD Projector.
Bahan: Buku nota, contoh arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid memahami dan mengetahui isi pelajaran serta berupaya menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan baik.

Tarikh 20 Mac 2014 (Khamis)
Minggu 12
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Kajian Rekaan Seni Visual
  • Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan Realistik
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebauh lukisan realistik bermotifkan dunia maritim dengan mengutamakan unsur bentuk, warna dan jalinan dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis dan mewarna.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan realistik.
  2. Guru menerangkan dan membuat demonstrasi teknik penghasilan lukisan realistik.
  3. Amali murid menghasilkan lukisan.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan karya lukisan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensel warna.
Bahan: Contoh lukisan realistik.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan kesungguhan dalam aktiviti pembelajaran dan kebanyakan hasil lukisan murid adalah baik dan berkualiti.

Tarikh 20 Mac 2014 (Khamis)
Minggu 12
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Arca
  • Jenis-jenis arca
  • Teknik penghasilan arca
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan pelbagai bentuk arca serta teknik penghasilannya dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh karya arca.
  2. Murid diminta untuk menjawab soalan berdasarkan contoh bentuk arca.
  3. Guru menerangkan isi pelajaran berdasarkan contoh arca.
  4. Murid diminta untuk menjawab soalan latihan dalam buku.
  5. Penilaian melalui sesi soal jawab.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: LCD projector.
Bahan: Buku nota, contoh arca.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Penghargaan karya seni visual, kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid memahami dan mengetahui isi pelajaran serta berupaya menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan baik.

Tarikh 21 Mac 2014 (Jumaat)
Minggu 12
Catatan Tiada Kelas

No comments:

Post a Comment