Tuesday, February 7, 2012

RPH Minggu Ke - 5

Rancangan Pelajaran Harian ~ 30 Januari - 3 Februari 2012



Tarikh 30 Januari 2012 (Isnin)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5
Masa 70 Minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Lukisan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah gubahan lukisan berhal-bendakan peralatan cat dengan mengaplikasikan asas seni reka secara kritis dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan.
  2. Murid diminta untuk menyatakan jenis serta fungsi unsur seni dalam penghasilan karya.
  3. Murid diarah untuk memulakan aktiviti melukis.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensel
Bahan: Buku nota, contoh lakaran dan lukisan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid berupaya menghasilkan lukisan objek alam benda dari sudut pandangan yang menarik secara kreatif dan kritis.

Tarikh 30 Januari 2012 (Isnin)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K3
Masa 70 Minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Ujian topikal
  • Unsur-unsur seni
  • Prinsip-prinsip rekaan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 daripada 25 soalan objektif yang dikemukakan dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Ujian bertulis.
Prosedur
  1. Guru megedarkan buku ujian.
  2. Murid diminta untuk menjawab soalan objektif.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Perbincangan kehendak soalan dan jawapan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensel
Bahan: Buku kerja.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan kejujuran.
Refleksi Murid memahami kehendak soalan dan berupaya menjawab dengan betul.

Tarikh 31 Januari 2012 (Selasa)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K3
Masa 70 Minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pemlajaran Luksian
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah gubahan lukisan berhal-bendakan peralatan cat dengan mengaplikasikan asas seni reka secara kritis dan kreatif.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan.
  2. Murid diminta untuk menyatakan jenis serta fungsi unsur seni dalam penghasilan karya.
  3. Murid diarah untuk memulakan aktiviti melukis.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensel, krayon, pensel warna.
Bahan: Buku nota, contoh lakaran dan lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kreativiti dan kekemasan
Refleksi Murid berupaya menerangkan bagaiman unsur-unsur seni dapat diaplikasikan dalam penghasilan karya seni visual dengan betul.

Tarikh 31 Januari 2012 (Selasa)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K7
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pemlajaran Lukisan
  • Pengenalan
  • Konsep
  • Media dan teknik
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Memahami dan mengetahui definisi dan sejarah lukisan.
  2. Memahami, mengetahui dan mengaplikasikan teknik alatan dan media yang sesuai dalam lukisan.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan teori seni halus.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan melalui tayangan LCD.
  2. Guru memperkenal dan menyampaikan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi-isi penting.
  4. Penilaian dengan menjawab soalan objektif melalui tayangan slaid.
  5. perbincangan dan pembetulan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: LCD Projector.
Bahan: Buku nota, contoh lakaran dan lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid memahami dan mengetahui isi pelajaran serta berupaya menjawab sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan objektif dengan betul.

Tarikh 1 Februari 2012 (Rabu)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 &4K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan
  • Pengenalan
  • Konsep
  • Media dan teknik
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Memahami dan mengetahui definisi dan sejarah lukisan.
  2. Memahami, mengetahui dan mengaplikasikan teknik alatan dan media yang sesuai dalam lukisan.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni halus.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan melalui tayangan LCD.
  2. Guru memperkenal dan menyampaikan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi-isi penting.
  4. Penilaian dengan menjawab soalan objektif melalui tayangan slaid.
  5. perbincangan dan pembetulan.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: LCD Projector.
Bahan: Buku nota, contoh lakaran dan lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Murid memahami dan mengetahui isi pelajaran serta berupaya menjawab sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan objektif dengan betul.

Tarikh 2 Februari 2012 (Khamis)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan Pensel
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan pensil bertajukkan bentuk geometri dengan penekanan kepada komposisi, unsur bentuk, pencahayaan, ton dan ruang dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan pensil.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran dan membuat demonstrasi melukis.
  3. Amali melukis oleh murid.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Perbincangan hasil lukisan murid.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensel
Bahan: Contoh lukisan pensel
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kekemasan dan kebersihan
Refleksi Murid menguasai kemahiran asas melukis. Hasil lukisan adalah baik.

Tarikh 2 Februari 2012 (Khamis)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K3 & 5K5
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Catan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah catan berhal-bendakan flora dengan menggunakan media cat air dengan mengutamakan unsur bentuk dan warna.
Aktiviti Pembelajaran Amali mencatan.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh karya catan.
  2. Murid diminta memberi komen pada catan yang ditunjukkan.
  3. Guru membuat demonstrasi teknik mewarna.
  4. Amali mewarna catan.
  5. Guru memantau dan membimbing.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Berus bulat.
Bahan: Contoh catan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Kebanyakan murid berupaya menghasilkan catan cat air dengan teknik yang betul.

Tarikh 3 Februari 2012 (Jumaat)
Minggu 5
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K7 & 4K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus.
Unit Pembelajaran Lukisan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan pensil bertajukkan bentuk geometri dengan penekanan kepada komposisi, unsur bentuk, pencahayaan, ton dan ruang dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan pensil.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran dan membuat demonstrasi melukis.
  3. Amali melukis oleh murid.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Perbincangan hasil lukisan murid.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensel
Bahan: Contoh lukisan pensel.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid berupaya menghasilkan lukisan pensel dengan teknik penghasilan yang betul.

No comments:

Post a Comment