Saturday, June 15, 2013

RPH Minggu Ke - 24

Rancangan Pelajaran Harian ~  10 - 14 Jun 2013




Tarikh 10 Jun 2013 (Isnin)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan/Catan
  • Pembetulan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan-Kritikan dan apresiasi.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
  2. Guru memberi komen secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
  4. Guru mengukuhkan komen murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi Murid memahami serta mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus.

Tarikh 10 Jun 2013 (Isnin)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan/Catan
  • Pembetulan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan-Kritikan dan apresiasi.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
  2. Guru memberi komen secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
  4. Guru mengukuhkan komen murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi Murid memahami serta mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus.

Tarikh 11 Jun 2013 (Selasa)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Visual
Unit Pemlajaran Pembetulan kertas peperiksaan 2611/1 (Teori Seni)
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan.
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
  2. Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi Keputusan peperiksaan murid adalah memuaskan. Murid berupaya membuat pembetulan berpandukan dengan buku rujukan dengan baik.
.
Tarikh 11 Jun 2013 (Selasa)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pemlajaran Pembetulan kertas peperiksaan 2611/1 (Teori Seni)
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan.
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
  2. Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi Semua murid hadir dalam peperiksaan ini. Keputusan peperiksaan murid adalah memuaskan. Terdapat 2 orang murid gagal. Murid berupaya membuat pembetulan berpandukan dengan buku rujukan dengan baik.

Tarikh 12 Jun 2013 (Rabu)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Kajian Rekaan Seni Visual
  • Seni Halus - Arca Mobail
Unit Pembelajaran Lukisan situasi sebenar.
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan yang menunjukkan situasi sebenar arca mobail digantung di pintu masuk dalam sebuah restauran dengan menarik dan berkesan.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan stituasi sebenar.
  2. Amali murid menghasilkan lukisan.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensil warna
Bahan: Contoh karya lukisan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Bertanggungjawab dan kerjasama.
Refleksi Hasil lukisan murid adalah memuaskan. Ketepatan unsut ruang dan perspektif, kadar banding serta reka letak objek dalam rstauran masih perlu ditambahbaikan.

Tarikh 12 Jun 2013 (Rabu)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pendidikan Sivik & Kenegaraan
Tingkatan 5K9
Masa 70 Minit
Tajuk Pembetulan Kertas Peperiksaan Awal Tahun
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dan struktur dengan baik.
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
  2. Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: Buku teks PSK
Penerapan Nilai Kerjasama dan rajin berusaha.
Refleksi Keputusan peperiksaan murid adalah kurang memuaskan. Murid berupaya membuat pembetulan berpandukan dengan buku teks. 

Tarikh 12 Jun 2013 (Rabu)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan Alam Benda
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lakaran alam benda berhalbendakan peralatan pertukangan kayu dengan baik dari segi unsur struktur bentuk, ruang dan perspektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan alam benda melalui tayangan projektor LCD.
  2. Guru menerangkan teknik menghasilkan lakaran.
  3. Murid diminta untuk memulakan lakaran berdasarkan contoh yang ditunjukkan.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan hasil lakaran murid.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Media: LCD Projektor.
Bahan: Contoh lukisan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi.
Penerapan Nilai Kemasan dan kebersihan.
Refleksi Murid menunjukkan kesugguhan dan berupaya menjalankan aktiviti amali melukis dengan baik.

Tarikh 13 Jun 2013 (Khamis)
Minggu 24
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K5 & 5K9
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran KRSV - Lukisan fungsi arca dalam situasi sebenar.
Hasil Pembelajaran PPada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan yang menunjukkan situasi sebenar arca mobail digantung di pintu masuk dalam sebuah restauran dengan menarik dan berkesan.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan stituasi sebenar.
  2. Amali murid menghasilkan lukisan.
  3. Guru memantau dan membimbing.
  4. Persembahan karya lukisan.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Alat: Pensil warna
Bahan: Contoh karya lukisan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Bertanggungjawab dan kerjasama.
Refleksi Hasil lukisan murid adalah memuaskan. Ketepatan unsut ruang dan perspektif, kadar banding serta reka letak objek dalam rstauran masih perlu ditambahbaikan.

Tarikh 14 Jun 2013 (Jumaat)
Minggu 24
Catatan Tiada Kelas

No comments:

Post a Comment