Thursday, June 26, 2014

RPH Minggu Ke - 25

Rancangan Pelajaran Harian ~  16 - 20 Jun 2014




Tarikh 16 Jun 2014 (Isnin)
Minggu 25
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan/Catan
  • Pembetulan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan
Prosedur
  1. Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
  2. Guru memberi komen secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
  4. Guru mengukuhkan komen murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi Murid memahami serta mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus. Murid juga menunjukkan penghargaan dan apresiasi terhadap hasil kerja rakan dengan baik.

Tarikh 16 Jun 2014 (Isnin)
Minggu 25
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan/Catan
  • Pembetulan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan
Prosedur
  1. Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
  2. Guru memberi komen secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
  4. Guru mengukuhkan komen murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi Murid memahami serta mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus. Murid juga menunjukkan penghargaan dan apresiasi terhadap hasil kerja rakan dengan baik.

Tarikh 17 Jun 2014 (Selasa)
Minggu 25
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K5 & 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Pembetulan
Unit Pemlajaran Kertas 1 (Teori Seni)
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
  2. Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi Murid berupaya menyatakan kehendak soalan dan jawapan yang betul berpandukan dengan buku rujukan dengan baik.

Tarikh 18 Jun 2014 (Rabu)
Minggu 25
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Pembetulan 
Unit Pemlajaran Kertas peperiksaan 1 (Teori Seni)
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Perbincangan
Prosedur
  1. Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
  2. Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
  3. Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
  4. Guru mengukuhkan jawapan murid.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi Murid berupaya menyatakan kehendak soalan dan jawapan yang betul berpandukan dengan buku rujukan dengan baik.

Tarikh 18 Jun 2014 (Rabu)
Minggu 25
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran Poster
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan proses rekaan poster mengikut urutan dengan betul.
  2. Menyenaraikan ciri-ciri poster yang bermutu dengan baik.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan beberapa contoh poster dan pelajar diminta untuk menyatakan maklumatnya.
  2. Guru menerangkan isi pelajaran.
  3. Murid diminta untuk mencatat isi-isi penting.
  4. Sesi soal jawab.
  5. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh poster.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Peka terhadap alam persekitaran, kebersihan dan kemasan.
Refleksi Murid berupaya mengikuti pembelajaran dengan baik serta mampu menyatakan ciri-ciri rekaan poster yang bermutu dengan betul.

Tarikh 19 Jun 2014 (Khamis)
Minggu 17
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 5K4
Masa 70 Minit
Bidang Seni Halus
Unit Pembelajaran Arca Binaan
  • Alat & bahan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menghasilkan sebuah lukisan alam benda yang berhal-bendakan alat media yang digunakan dalam penghasilan arca binaan dengan realistik dan berkualiti.
Aktiviti Pembelajaran Amali melukis.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh lukisan alat media.
  2. Guru memberi penerangan tentang teknik penghasilan lakaran dan mewarna.
  3. Murid diminta untuk memulakan amali lukisan.
  4. Guru memantau dan membimbing.
  5. Persembahan hasil kajian murid.
  6. Rumusan pelajaran.
Keperluan Bahan: Contoh portfolio dan kajian warna.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan Nilai Rajin, kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi Hasil lakaran murid adalah baik. Murid diminta untuk menyambung aktiviti mewarna pada kelas akan datang.

Tarikh 19 Jun 2014 (Khamis)
Minggu 25
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Tingkatan 4K10
Masa 70 Minit
Bidang Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran Pengiklanan
  • Definisi
  • Jenis-jenis pengiklanan
Hasil Pembelajaran Pada akhir pelajaran murid dapat:
  1. Menyatakan maksud pengiklanan dengan betul;
  2. Menyenarai serta menerangkan jenis-jenis pengiklanan dengan betul.
Aktiviti Pembelajaran Pembelajaran teori seni.
Prosedur
  1. Guru menunjukkan contoh hasil pengiklanan seperti papan iklan, banner, bunting, papan peraga, poster, majalah, surat khabar dan lain-lain melalui tayangan projector LCD.
  2. Murid diminta untuk menerangkan perbezaan setiap contoh pengiklanan yang ditunjukkan..
  3. Guru menerangkan isi pelajaran.
  4. Murid diminta untuk menyalin nota isi pelajaran.
  5. Rumusan pelajaran dengan sesi soal jawab isi pelajaran.
Keperluan Alat: Projektor LCD
Bahan: Contoh reka bentuk pengiklanan.
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan Nilai Kerjasama dan berdisiplin.
Refleksi Kelas ditunda pada 30 Jun 2014 atas sebab sambutan hari Gawai peringkat sekolah.

Tarikh 20 Jun 2014 (Jumaat)
Minggu 25
Catatan Tiada kelas.
 

No comments:

Post a Comment