Tarikh | 15 April 2013 (Isnin) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Tingkatan | 4K4 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Seni Halus |
Unit Pembelajaran | Cetakan
|
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran | Amali mereka corak. |
Prosedur |
|
Keperluan | Alat: Pisau, cutting mat. Bahan: Kertas pendua A4. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai | Kerjasama dan berhati-hati. |
Refleksi | Murid berupaya mereka corak motif flora atau fauna dengan baik. Hasil potongan kertas pendua sesetengah murid adalah kurang memuaskan. Terdapat beberapa orang murid tidak membawa bahan. Mereka ini diberi teguran dan diminta menyiapkan kerja di rumah. |
Tarikh | 15 April 2013 (Isnin) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Tingkatan | 5K5 & 5K9 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Komunikasi Visual |
Unit Pembelajaran | Papan Peraga
|
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran | Amali menghasilkan portfolio KRSV. |
Prosedur |
|
Keperluan | Alat: Komputer PC, mesin cetak dan LCD Projektor. Bahan: Contoh portfolio. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai | Kreativiti dan kekemasan |
Refleksi | Murid mununjukkan kesungguhan dalam menjalankan aktiviti amali. Proses penghasilan lakaran murid dengan menggunakan komputer agak lambat tidak pernah didedahkan dengan cara menggunakan komputer. |
Tarikh | 16 April 2013 (Selasa) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pemulihan Pendidikan Seni Visual |
Tingkatan | 5K9 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Komunikasi Visual |
Unit Pemlajaran | Papan Peraga
|
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran | Penghasilan portfolio kerja kursus. |
Prosedur |
|
Keperluan | Alat:
LCD Projector. Bahan: Contoh portfolio. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai | Kemasan dan kebersihan. |
Refleksi | Hasil lakaran reka bentuk beberapa orang murid menunjukkan kualiti yang baik dan kreatif. Namun masih terdapat murid yang lemah, hasil lakaran reka bentuk terlalu terikat dengan contoh yang ditunjukkan. Pelajar berkenaan diminta untuk menambahbaik hasil lakaran mereka. |
Tarikh | 16 April 2013 (Selasa) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pemulihan Pendidikan Seni Visual |
Tingkatan | 4K4 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Seni Halus |
Unit Pemlajaran | Cetakan
|
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran | Amali menghasilkan cetakan. |
Prosedur |
|
Keperluan | Alat: Pemidang saring sutera, sekuji Bahan: Dakwat fabric dan contoh cetakan. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai | Kebersihan dan kekemasan |
Refleksi | Murid menunjukkan kerjasama dan minat semasa proses menghasilkan cetakan saring sutera. Kebanyakan hasil cetakan adalah baik. Guru memberi komen dan teguran tentang kekuatan, kelemahan serta permasalahan yang dihadapai sewaktu proses membuat cetakan sebagai rumusan pembelajaran. Murid juga telah didedahkan cara bagaimana disiplin membuat bingkai pada hasil cetakan sebagai kerja rumah. |
Tarikh | 17 April 2013 (Rabu) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Tingkatan | 5K9 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Seni Halus |
Unit Pembelajaran | Arca Mobail
|
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran | Amali melukis. |
Prosedur |
|
Keperluan | Alat: Projector LCD Bahan: Contoh lakaran reka bentuk. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai | Kemasan dan kebersihan. |
Refleksi | Hasil lakaran reka bentuk murid adalah memuaskan. Idea murid adalah terhad dan perlu ditunjuk dengan lebih banyak contoh. Kualiti garisan murid juga perlu ditingkatkan. Murid yang lemah atau hasil lakaran yang kurang memuaskan diminta untuk perbaiki. |
Tarikh | 17 April 2013 (Rabu) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Sivik & Kenegaraan |
Tingkatan | 5K9 |
Masa | 70 Minit |
Tajuk | Projek Khidmat Masyarakat |
Tema | Cabaran masa depan |
Aktiviti Pembelajaran | Projek mereka cipta pelan perumahan / model perumahan mesra alam.
|
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid dapat:
|
Keperluan | Buku rujukan PSK |
Penerapan Nilai | Kerjasama. |
Refleksi | 3 daripada 6 kumpulan telah memulakan akriviti menaip laporan dalam kumputer. Manakala 3 kumpulan lagi masih belum menyiapkan penulisan mereka. |
Tarikh | 17 April 2013 (Rabu) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Tingkatan | 4K4 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Komunikasi Visual |
Unit Pembelajaran | Unsur-unsur reka bentuk. |
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran | Pembelajaran teori seni. |
Prosedur |
|
Keperluan | Bahan:
Contoh rekaan seni grafik. Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi |
Penerapan Nilai | Kerjasama dan berdisiplin. |
Refleksi | Murid berupaya menerangkan maksud unsur-unsur seni reka bentuk dengan baik. Terdapat beberapa orang murid tidak melengkapkan buku nota. Mereka ini diberi amaran keras. |
Tarikh | 18 April 2013 (Khamis) |
Minggu | 16 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Tingkatan | 5K5 & 5K9 |
Masa | 70 Minit |
Bidang | Seni Halus |
Unit Pembelajaran | KRSV - Arca mobail. |
Hasil Pembelajaran | Pada
akhir pelajaran murid dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran | Amali melukis. |
Prosedur |
|
Keperluan | Alat: Pensil warna, kertas lukisan. Bahan: Contoh lakaran olahan idea. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan Nilai | Kemasan dan kebersihan. |
Refleksi | Hasil lakaran olahan murid adalah baik. Namun masih terdapat ramai murid yang belum melaksanakan lakaran olahan. Mereka ini diberi nasihat dan amaran keras. Guru juga menegaskan penghasilan KRSV perlu mengikut jadual pelaksanaan kerja kursus. |
Tarikh | 19 April 2013 (Jumaat) |
Minggu | 16 |
Catatan | Tiada Kelas |
No comments:
Post a Comment